Erfgoededucatie

Erfgoededucatie

Erfgoededucatie biedt een manier om naar onze cultuur te kijken. Door erfgoededucatie leren leerlingen werken met dimensies als tijd, ruimte en betekenisgeving en krijgen zij handvatten om verbanden te zien en hun omgeving te onderzoeken. Erfgoededucatie is erop gericht leerlingen zintuiglijk te laten ervaren dat de wereld niet uit losse stukjes bestaat, maar uit verbindingen die een geheel vormen. DOEN! maakt voor erfgoededucatie gebruik van het platform Reizen in de Tijd.

Meer weten? Klik hieronder voor de website.

Niet voor geitenwollen sokken!

“Erfgoed is de unieke combinatie van kunst en geschiedenis, en echt niet alleen voor ‘geitenwollen sokken!’”, aldus Jolijn Rietbergen. Inmiddels heeft ze in samenwerking met meer dan 50 musea educatief lesmateriaal over erfgoed ontwikkeld voor scholen. Dat lesmateriaal wordt in thema’s aangeboden via de website Reizen in de Tijd. De bedoeling is dat leerkrachten samen met hun klas een museum bezoeken dat past bij het thema waar de leerlingen op dat moment mee bezig zijn. De medewerkers van deze musea zijn door Jolijn speciaal opgeleid om de kinderen hierin te begeleiden.

Op de foto: Jolijn Rietbergen

Het kwartje zien vallen

Jolijn vervolgt: “Een museum is een perfecte leeromgeving om bepaalde thema’s aan te bieden. De meeste thema’s keren namelijk ieder jaar terug. Zo zijn ze in de onderbouw vaak bezig met het thema ‘Verzamelen’ en in de bovenbouw bijvoorbeeld met onderwerpen als ‘Slavernij’ of de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk kun je heel veel lesstof uit een boek halen, maar hoe leuk is het als deze lesstof aangeboden wordt in een relevante omgeving met gepassioneerde begeleiders? Ik vind het zo fantastisch om te zien als kinderen zich verwonderen over hoe de dingen vroeger gingen. En dat sommige dingen niet eens zoveel anders zijn. Dat de influencers van nu misschien vroeger de missionarissen waren. Dat je dat kwartje bij ze ziet vallen.”

 

Het mes snijdt aan 2 kanten

Om mee te mogen doen aan Reizen in de Tijd moeten de musea aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten de lessen activerend zijn; leerlingen moeten zelf aan de slag gaan met opdrachten. De lessen moeten worden begeleid door speciaal opgeleide medewerkers van het museum. Hiermee snijdt het mes direct aan twee kanten; de leerkracht hoeft zich niet speciaal in te lezen in de materie én de lesstof wordt verteld door experts die de onderwerpen vol passie kunnen brengen. Als laatste moet het museum aansluiten bij een overkoepelend thema dat wordt aangeboden via Reizen in de Tijd. Zoals bijvoorbeeld ‘wonen’ of ‘kunstschatten’.

Naast trainingen voor medewerkers van musea verzorgt Jolijn ook trainingen voor leerkrachten om erfgoed beter te kunnen onderwijzen.

Neem contact met ons op als je hierover meer wilt weten. Heb je nu al zin om aan de slag te gaan met erfgoed in je klas? Bekijk dan dit lesmateriaal.

Op de website Reizen in de Tijd staan nog veel meer werkvormen én natuurlijk de excursies in de omgeving.